Újságcikk a Blikkben a Kutatóközpont sajtónyilatkozata nyomán.
A Védikus Tudományok Kutatóközpontja pár napja sajtóanyagot bocsátott közre az élelmiszerválság megfékezésével kapcsolatos javaslatairól.
A Blikk című napilap a felvetett téma kapcsán egy összeállítást jelentetett meg a lap 2008. június 23-i számának 6. oldalán. A cikk képmellékletén kollégánk, Höger-Siku Andrea szerepel, aki meg is szólal a cikkben.
Bár a hozzászóló szakértők véleményével nem mindenben értünk egyet, örömünkre szolgál, hogy a könnyedebb témáiról ismert lap megszólaltatott néhány érdekeltet, és figyelmet szentelt ennek az egész emberiséget érintő kérdésnek.
Vegák mentik meg a világot
A vegetáriánusok menthetik meg a földet az éhínségtől és a háborúktól? A WHO szerint a növények termesztése és fogyasztása gazdaságosabb, mint a húsé. Az agrártudós szerint a fenyegető éhínség oka, hogy a kukoricából bioüzemanyagot csinálnak, s ez felhajtja az élelmiszerek árát
Ne sertéseknek termeljünk gabonát, ha meg akarjuk előzni a háborúkat – javasolja a Védikus Tudományok Kutatóközpontja. Az Egészségügyi Világszervezet, vagyis a WHO számításai szerint egy hektár 22 embert képes ellátni burgonyával. De ha emberi fogyasztásra állatokat tartanak, akkor csak 12 ember lakik jól ugyanakkora földből.
– Fejlett társadalomban élünk, ahol a húsfogyasztás fontos szerepet tölt be – vélte Kapronczai István, az Agrártudományi Kutató Intézet igazgatója. – Az étkezés nem gazdasági, hanem kulturális kérdés. Kapronczai István szerint az élelmiszerválságnak több oka van. A bioüzemanyagok miatt az USA-ban az eddig fogyasztásra termesztett kukorica egy részéből bioüzemanyag készül. Mivel erre nagy a kereslet, felmegy a kukorica ára. Az amerikai ingatlanpiaci és pénzügyi válság miatt pedig a befektetési alapok áruba fektetik a pénzüket, ez is felhajtja az élelmiszerek árát.
– Mindig érdekelt az egészséges táplálkozás, már egyetemistaként át akartam állni a reform étkezésre – indokolta döntését Höger-Siku Andrea (39) matek-fizikaszakos tanár. – Azok a betegségek, amelyek a korosztályomat sújtják, engem elkerülnek, talán nem véletlenül.
– Önmagában a vegetarianizmus nem egészségesebb, mint a húsfogyasztás. Ha jobb az egészségi állapotuk a vegetáriánusoknak, az azért lehet, mert odafigyelnek az életvitelükre, és tudatosan étkeznek – mondta Györki Niké dietetikus. – A kukorica, a bab, a borsó és a szója elég fehérjét tartalmaz, viszont a B12-vitamint és vasat a húsból tudja igazán felvenni a szervezet. A legjobb, ha tejet és halat is fogyasztunk – tanácsolta a szakértő.
Élelmiszerár (keretben)
A brit Királyi Külügyi Intézet elemzése szerint az elmúlt három évben 83 százalékkal emelkedtek az élelmiszerárak. Leginkább búzából és rizsből alacsonyak a világ tartalékai. Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete szerint 37 országot fenyeget súlyos élelmiszerválság.
V. J. Z.
